Ders1: SEO’da Teknik Faktörlerin Önemi

Teknik SEO olarak da bilinen SEO‘da teknik faktörler sıralamayı belirleyen temel faktörlerdendir. Bu yazıda teknik SEO faktörlerinin etkilerinden bahsedecek, Google’da üst sıralara çıkmak için niçin göz önünde bulundurmamız gerektiğini inceleyeceğiz.
Uzun süreden beri altyapısını hazırladığım sıfırdan ileri seviye SEO Dersleri şeklinde bir seri planım vardı. Bu içerikle serimize başlamış olalım. Diğer yazılarımı takip etmeyi unutmayınız!

Teknik faktörleri anlatırken site içi optimizasyonlara değineceğiz, ancak içerik hazırlamayla karıştırılmasın. Her ne kadar içerikler site içi SEO’nun önemli bir bileşeni olsa da teknik faktörlerin dışında bir konu olarak ele alınmalı.

Site İçi SEO'da başlıca faktörler bunlardır.
Site İçi SEO’da başlıca faktörler bunlardır.

Teknik SEO Faktörleri Sıralamaya Nasıl Etki Ediyor?

Teknik SEO tek başına arama motorlarında yüksek sıralamalar elde etmenizi sağlamaz. Ancak arama motoru sonuç sayfalarına girmek istiyorsanız bu faktörleri gözardı etmemeniz gerekiyor.
Her yerde duyarsınız; “içerik kraldır”, ama teknik SEO faktörlerini göz önüne alınmadan sadece kaliteli içeriklerle arama motoru sonuç sayfalarında yüksek sıralamalar elde edemezsiniz. Öyleyse bu faktörlere kısaca göz atalım.

SEO'da teknik faktörlerin önemi
SEO’da teknik faktörlerin önemi

Anahtar Kelimelerin Kullanımı

Bu faktörlerden bir tanesi olan anahtar kelime kullanımı her geçen gün önemini kaybediyor. Bu konuyu bir örnekle açıklayacak olursak:
Bundan 8 – 9 yıl önce SEO Uzmanları bir içerikteki her satırı anahtar kelimelerle doldurarak iyi sıralamalar elde ederlerdi.
2 – 3 yıl sonrasında bir içerikteki anahtar kelime sayısı %2 – 3 oranına kadar düştü. Son yıllarda ise bu oran %1‘e kadar indi.

Peki günümüzde nasıl bu kadar düşük anahtar kelime kullanımına rağmen yüksek sıralamalar elde ediliyor?
Çünkü son zamanlarda ispat terimleri(proof terms) ve ilgili terimlerin(relevant terms) vb. önemi arttı. Bu terimlerin ne olduğuna önümüzdeki yazılarda daha detaylı olarak değineceğiz.
Ancak şunu unutmayın, bundan birkaç yıl önce “SEO” olarak bilinen bazı şeyler günümüzde Negatif SEO kabul edilebiliyor.

Örneğin geçmişte bir metnin içerisinde %5 – 10 oranında anahtar kelime kullanmak yüksek sıralama almayı sağlarken, günümüzde bunun spam olduğunu farkeden Google, Yandex, Bing gibi arama motorları düşük sıralamalara koyuyor, veya hiç göstermiyor.

Okunabilirliğin(Readablity) Sıralamaya Etkisi

Okunabilirlikten kasıt

  • Yazılan içeriğin boğucu görünmemesi,
  • Fazla uzun paragrafların bulunmaması,
  • Çok uzun cümlelerin olmaması,
  • Ve/Veya gibi bağlaçların, fiilimsilerin çok fazla kullanılıp okumayı zorlaştırmaması,
  • Fazla terimsel ifadelerin kullanılıp ziyaretçinin sıkılmaması
  • En basit haliyle bir ilkokul-ortaokul öğrencisinin bile anlayabiliyor olmasıdır.

2013’den bu yana anahtar kelimeler üzerine yapılan araştırmalarda arama motorlarının okunabilirliğe(readablity) daha fazla önem verdiğini gösteriyor.

H Etiketleri ve Meta Description

Meta açıklaması ve Heading Tag'ları
Meta açıklaması ve Heading Tag’ları

Arama motorları içeriğinizde başlık – altbaşlık bulunmasını ister. Ayrıca arama motorları WordPress’in otomatik olarak vermiş olduğu meta description‘un haricinde sizin girmiş olduğunuz meta description’lar da bekler.

Meta Description Kullanım Rehberi İçin:
https://mehmetdudu.com.tr/meta-description-etiketi/

Heading Etiketleri Kullanım Rehberi İçin:
https://mehmetdudu.com.tr/heading-baslik-etiketi/

Domain ve Sayfa Otoritesi

Sitenizde bir sayfanın Google ya da diğer arama motorlarının gözündeki itibarına o URL’nin ya da sayfanın otoritesi denir. Bir sayfanın Google gözünde itibarı, başka bir diyişle otoritesi yüksek ise Google o sayfayı daha yukarılarda gösterir. Bu durumun tüm siteye yayılmış haline ise domain otoritesi denir.

Her ne kadar arama motorları kendi sistemlerinin çözülmemesi için bu değerleri paylaşmasa da MOZ, Ahrefs, Searchmetrics gibi siteler bu konuda oldukça başarılı tahminler vermektedir.

Sonuç olarak;
Yüksek otoriteli bir alan adı, anahtar kelimeye yönelik optimizasyonu yapılmış 100 makaleden 100 kat daha iyidir 🙂

Domain Otoritesinin Önemi ve Yükseltme Rehberi için:
https://mehmetdudu.com.tr/domain-otoritesi/

Yüksek Boyutlu Sayfalar – Geç Yüklenen Siteler

Geç yüklenen siteler bir yandan sizi sıralamada geriye atarken bir yandan da siteye gelen ziyaretçilerin çabuk çıkmasına neden olur.
Geç yüklenen siteler bir yandan sizi sıralamada geriye atarken bir yandan da siteye gelen ziyaretçilerin çabuk çıkmasına neden olur.

Son zamanlarda site sahipleri her biri 2000-3000 kelimeden oluşan birbirinden uzun makaleler yayınlamaya başladı. Bunun yanı sıra içeriklerine video, resim, ve animasyon gibi multimedya içeriği yükleme eğilimindeler. Ancak bunların siteyi ağırlaştırdığının farkında değiller.

Önceleri arama motorları hızlı yüklenen siteleri yukarı çıkarma eğilimindeydi. Ancak günümüzde hızlı sitelerin yukarı çıkması gibi bir durum yok. Artık siteniz yavaşsa arama motoru sonuç sayfalarında çok gerilere gidebiliyorsunuz.
Özet olarak sayfanın hızlı olması artık lüks değil, aksine bir zorunluluk. Google bunu yaptığınız için sizi ödüllendirmiyor, ama yapmadığınız taktirde cezalandırabiliyor.

Bu yazımızda Teknik SEO faktörleri ile ilgili genel bir giriş yaptık. Sizin de eklemek ya da sormak istediğiniz bir şey varsa yorum kısmından yazabilirsiniz. Yoksa tüm bu teknik faktörlerin uygulaması için sonraki derslere bakabilirsiniz.

SONRAKİ DERSLER:
Ders2: Meta Description Etiketi Kullanım Rehberi

2 Comments

  1. Hocam elinize sağlık detaylı bir şekilde takip ediyorum. H1 i 1 den fazla kullanmak zarar vermez mi?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir