Ders2: Meta Description Etiketi Kullanım Rehberi

Meta Description; internet kullanıcısının Google‘da bir arama yaptıktan sonra başlık ve linkin altında bulunan açıklama metnidir.
Sıfırdan ileri seviye SEO Dersleri serimizin bu bölümünde Meta Description Etiketinin(Tag) kullanımından ve öneminden bahsedeceğiz. Meta açıklaması Google sıralamalarını etkiler mi? SEO Uyumlu Meta Description nasıl yazılmalı? gibi soruları cevaplayacağız.

Meta açıklama kullanıcının arama yaptıktan sonra dikkatini çekerek tıklamasını sağlamada en önemli noktalardan biridir.

Arama motorunda bir anahtar kelimeyi aradığınızı düşünün, sonuç sayfasında bir siteye tıklama ya da tıklamama konusunda karar verme esnasında Başlık ve URL ile beraber Meta Description kısmını göz önüne alırsınız.

İyi Bir Meta Açıklaması Arama Yapan Kullanıcının Sizin Sayfanıza Tıklamasını Sağlar

Eğer içeriğinize bir Meta Açıklaması eklemezseniz Google ya da diğer arama motorları otomatik olarak sayfanızdan yaklaşık 155 karakterlik bir kısmı alıp doğrudan Meta Description olarak kullanacaktır.
Anahtar kelimemiz her zaman bu metinde bulunmayacak, muhtemelen bu metin de arama yapan kullanıcıyı sayfaya tıklama konusunda yeterince ikna edici olmayacaktır. Bu ise bizi teknik anlamda geriye atacaktır.

Ama biz kendimiz anahtar kelimelerimizi içerecek şekilde özel olarak bir meta açıklama hazırlayıp bunu arama motorlarına sunarsak bu bize artı puan olarak dönecektir. Bu sebeple anahtar kelimeyi içermesi önemli. Eğer anahtar kelimeleri eklemek önemli olmasaydı bile Search Metrics verilerine göre Meta açıklamaları sunmak önemli.

Serachmetrics geçmiş yıllarda bu konu üzerine 10.000 farklı anahtar kelimenin ilk 30’da bulunan sayfalarını inceleyerek çalışmalar yapmıştı. Şimdi bu yapılan çalışmaların sonuçlarına bakalım.

Search Metrics tarafından Meta Description hakkında 10.000 kelime üzerine yaptığı analiz sonuçları.

Bu verilere göre 2014 yılında ilk 30’a giren sayfaların neredeyse %98’inde meta description mevcut. 2015 yılında ise bu değer yaklaşık %1 oranında daha yükselmiş durumda. Sıralamanın yükselmesine paralel olarak oranın da yükseldiğini göz önüne alırsak Meta açıklama etiketlerini eklemenin ne kadar önemli olduğunu görebiliriz.

Güçlü bir meta description metni arama sonuçları sayfasını optimize etmeye yardımcı olurken H etiketi ile oluşturulan başlıklar ise hedef sayfayı optimize etmemizi sağlar.
Bunların sonucunda kullanıcı deneyimi(UX) yükselirken oturum başına gezilen sayfa artar ve hemen çıkma oranı düşer. Bu ise bizim daha iyi sıralamalara getirir.

SORU:

Son zamanlarda Google aynı sitenin aynı sayfasında farklı arama terimlerine göre farklı descriptionlar gösterebiliyor. Yani her aramaya özel olarak ayrı bir description sunuyor. Bu bizim gibi site sahipleri için sabit bir açıklama bulunmasından daha iyi değil mi?

CEVAP:

Biz kendi descriptionumuzu makaleye eklesek bile kullanıcı tarafından yapılan arama terimi sayfanın farklı bir kısmı ile ilgiliyse Google o aramada meta açıklamayı değiştirerek kendi uygun gördüğünü sunuyor.
Sonuç olarak bu durum bizim en iyi gördüğümüz açıklamayı ekleme konusunda bizi kısıtlamıyor.

SEO Uyumlu Meta Description Hazırlarken Nelere Dikkat Edilmeli?

Bir tek meta descrption hazırlayıp bunu tüm sayfalarda kullanmak yerine her sayfaya özel olarak ayrı ayrı hazırlamalısınız. Bunun dışında şunları da gözardı etmemelisiniz:

  • Anahtar Kelimeyi İçermeli: Meta Açıklamanız anahtar kelimeyi ve bunun türevlerini içermeli. Hedef anahtar kelimeniz Google üzerinden aratıldığı taktirde sizin açıklamanızda geçen anahtar kelime koyu görünerek kullanıcının dikkatini çekecektir.
  • Gereğinden Uzun ya da Kısa Olmamalı: Açıklama kısmı gereğinden uzun olursa arama motorları bir yerde kesip sonunu üç nokta şeklinde belirtiyor. Bu da gerek görsellik yönüyle gerekse vermek istediğiniz mesajı kullanıcıya iletememeniz yönüyle size olumsuz bir dönüş sağlayacaktır. İzin verilen uzunluk mobil ve masaüstü cihazlara göre değişkenlik gösterebilmekte, arama motorlarının politikalarına göre tamamen değişebilmektedir. Bu bağlamda meta açıklama uzunluğunu hesaplamak zor olacağından wordpress kullanıcıları Yoast SEO ve All In One SEO Pack gibi eklentilerden yararlanabilir.
  • İçerik Hakkında Bilgi Vermeli: Meta Description arama motoru sonuç sayfalarında konu hakkında bilginizin olduğunu gösterebildiğiniz tek yerdir. Arama terimini kısa ve düzgün bir biçimde özetlemek kullanıcının sizin sitenize tıklamasını sağlayabilir.
  • Eylem Çağrısı(call-to-action) İçermeli: İnsanlar zaman zaman bilinçaltının etkisiyle hareket edebilir. Siz de bu durumdan yararlanmak adına cümlelerinizin içine bir eylem çağrısı(örn: “…hazırladık kaçırmayınız!”) ekleyerek kullanıcının tıklama oranını(ClickThrough Rate -CTR) yükseltebilirsiniz.
SEO alanında bilindik kurumlardan olan Yoast’ın Meta Description benzetmesi

Meta Description Nasıl Eklenir

Bir website içerisinde Header bölümüne eklenmesi gereken Meta açıklama etiketleri HTML kodu olarak <head> …. </head> etiketleri arasına eklenebilir. Örnek kullanım:

<head>
...
<meta name="description" content="Meta Açıklama Bölümü"/>
...
</head>

WordPress kullanıcıları ise Yoast SEO ya da All In One SEO Pack gibi eklentiler yardımıyla ekleyebilirler.

SORU:

Zaman zaman arama motoru sonuç sayfalarında farklı, facebook gibi sosyal medya sitelerinde farklı meta açıklamlar yayınlamak istiyorum, bunu nasıl yapabilirim?

CEVAP:

Zaman zaman blog yazarları sosyal medyada kullanıcıya yönelik, organikte ise ise arama motorlarına yönelik meta description tag’leri oluşturmaktadır. Önümüzdeki derslerde detaylı olarak değineceğimiz Yoast SEO eklentisinin “Sosyal” sekmesi ile bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.

Yoast SEO eklentisi yardımıyla OG(Open Graph) Meta ayarları
Yoast SEO eklentisi yardımıyla OG(Open Graph) Meta ayarları

Bu dersimizde Teknik SEO faktörlerinden Meta Description konusunu detaylı bir biçimde ele aldık. Sizin de eklemek ya da sormak istediğiniz bir şey varsa yorum kısmından yazabilirsiniz. Yoksa sitenizin yükselişini sürdürmesi için sonraki derslere bakabilirsiniz 🙂

SONRAKİ DERSLER:
Ders3: SEO’da Heading(Başlık) Etiketi Kullanımı ve Önemi

2 Comments

    1. Geri bildiriminiz için teşekkür ederim, amacım size yardımcı olmak. Takipte kalın 🙂

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir