Ders4: Domain Otoritesi Nedir? Nasıl Yükseltilir?

Domain-ve-Sayfa-otoritesi

Domain Otoritesi ya da bir başka deyişle Domain Authority(DA) en basit tanımıyla bir alan adının arama motorları gözündeki itibarıdır.
Sıfırdan ileri seviye SEO Dersleri serimizin bu bölümünde Domain Otoritesinin öneminden bahsedip bunu yükseltmek için neler yapılması gerektiğini ele alacağız. Domain authority nasıl arttırılır? DA sorgulama siteleri nelerdir? gibi soruları cevaplayacağız.

Domain Otoritesi Nedir?

Bu kavramı bir örnekle açıklayacak olursak; Google’da “Asus” şeklinde arama yaptığımız farzedelim. Sonuç sayfasında karşımıza önce
“asus.com” sonra “hepsiburada.com” gelecektir.

Bu bağlamda hepsiburada.com ilgili sayfasını “asus” anahtar kelimesi için çok daha iyi optimize etse bile bu kelimede birinci sıraya çıkma ihtimali çok düşüktür. Bu durumun sebebi asus.com’un otoritesinin yüksek olmasıdır.

Sayfa Otoritesi(Page Authority) Nedir?

Bir alan adının genel otoritesinin ne demek olduğunu biliyoruz. Tıpkı her alan adının arama motorları gözünde bir itibarı olduğu gibi her sayfanın da bir itibarı, yani otoritesi mevcuttur. Buna ise Sayfa Otoritesi(PA) denir.

Domain Authority ve Rekabet Yeteneği
Domain Authority ve Rekabet Yeteneği

Domain Otoritesi Sorgulama

Arama motorları kendi algoritmalarının çözülmesini istemediği için sitelerin DA değerlerini paylaşmaz. Neyse ki bu konuda oldukça başarılı tahminler yapan siteler mevcut. Bunlardan bazıları:

  • MOZ

Domain Otoritesi ve Sayfa Otoristesi tahmini konusunda en bilindik sitelerden olan MOZ.com’da
DA: Domain Otoritesi
PA: Sayfa Otoritesi
anlamına geliyor. Sitelerin DA ve PA değerlerini geç güncellenmesi dezavantajı iken kısıtlı da olsa ücretsiz sorgulama yapması MOZ’u öne çıkarıyor.
Ücretsiz bir üyelik açtıktan sonra https://moz.com/link-explorer adresi üzerinden aylık 10 adet sorgulama yapabilirsiniz.
Ek olarak bu sorgulama sınırına takılmadan üçüncül siteler üzerinden DA ve PA değerleri sorgulayabilirsiniz. Bu sitelere örnek olarak;
https://www.seoreviewtools.com/bulk-seomoz-authority-checker/
https://www.checkmoz.com/
https://smallseotools.com/domain-authority-checker/
gösterilebilir.

  • AHREFS

Şahsi kanaatimce en iyi domain otoritesi sorgulama araçlarının başında Ahrefs.com geliyor. Ücretli ve fiyatının yüksek olması sebebiyle MOZ kadar yaygın olmayan bu sitede
Domain Rating(DR): Domain Otoritesini
Page Rating(PR): Sayfa Otoritesini
gösteriyor. Her ne kadar ücretli olması yönüyle geride kalsa da çok daha dinamik ve detaylı sonuçlar vermesi ahrefs‘i öne çıkarıyor. Bu araca şu link üzerinden ulaşabilirsiniz:
https://ahrefs.com/site-explorer

Ayrıca bu konuda semrush.com ve searchmetrics.com gibi sitelerden de yararlanabilirsiniz.
Unutmayın, otoriter bir alan adı sahibi olmak; bir sayfayı o anahtar kelimeye göre optimize etmekten çok daha önemlidir.

Domain Otoristesinin Önemi ve Sıralamadaki Etkisi

Arama motoru sonuç sayfalarında Ortalama Domain Otoritesinin sıralamaya etkisini gösteren bir grafik
Arama motoru sonuç sayfalarında Ortalama Domain Otoritesinin sıralamaya etkisini gösteren bir grafik

Search Metrics tarafından 2015 yılında 10.000 anahtar kelime üzerine yapılan analiz çalışmalarını inceleyelim.
Grafiği anlamamız açısından bazı ön bilgileri bilmemiz gerekiyor, bunlar:
Domain SEO Visibility: Searchmetrics’in Domain Otoristesi yerine kullandığı birim, tıpkı Ahrefs’de DR, MOZ’da DA olması gibi.
Ayrıca yılın 2015 olması kafanızı karıştırmasın, bugünün verilerine de baksak birebir aynı sonuçları vermese de otorite ve sıralama konusunda aşağı yukarı aynı yorumu çıkararırız.

2015 yılı verilerine göre 1. sıra marka etkisinden dolayı -her zaman olduğu gibi- genel modele uymayan bir istisna olarak değerlendirmenin dışında kalıyor.
2. sıradaki ortalama Domain Visibility değeri 11 milyon civarındayken 30. sıradaki ortalama Domain Visibility değeri 2 milyonun altında.
Bununla beraber 30. sıradan 2. sıraya kadar neredeyse her konum için ortalama DA değerinin kademeli olarak yükseldiğini net bir biçimde görebiliyoruz.

Öyle ise bir alan adı alırken onun anahtar kelime olmasına önem verip sırf anahtar kelime diye yüksek meblağlar vermek sizce de anlamsız değil mi? Onun yerine marka oluşturabilecek iyi bir alan adı seçip bu marka adını geliştirmek daha akılcı olacaktır. Bunun sonucunda insanlar Google’da doğrudan sizin isminizi aratacaktır.

Domain Otoritesini(DA) Arttırmak İçin Neler Yapılmalıdır?

Bir sitenin DA değerini yükseltmede temel olarak 2 faktör vardır, bunlar;

1 – Yüksek Otoriteli Domainlerden Gelen Backlink sayısı:

Örneğin asus.com onbinlerce farklı domainden yüzbinlerce etkili backlinke sahiptir. MOZ‘a göre asus.com’un otoritesi 100 üzerinden 93. Bu pek çok farklı ve otoriter domainden almış olduğu backlinklerin bir sonucu.

MOZ'a göre asus.com'un DA değeri ve backlink sayıları
MOZ’a göre asus.com’un DA değeri ve backlink sayıları

2 – Alan Adının Aranma Hacmi

Domain otoritesini yükselten ikinci etken ise insanların doğrudan alan adını aratmasıdır.

Alan adının aranma hacminin sıralamaya etkisi
Alan adının aranma hacminin sıralamaya etkisi

Yine searchmetrics.com tarafından 2014 ve 2015 yıllarında yapılan analizlere göre aranma hacmi ile sıralama arasında doğrudan bir ilişki bulunmaktadır.
Bununla beraber insanların arama yaparken anahtar kelimelerle beraber sizin marka isminizi de aratması; aynı anahtar kelimede(sizin marka isminiz olmayan aramalarda bile) yükselmenizi sağlayacaktır.
Örneklendirecek olursak;
Mehmet DUDU SEO Dersleri” ya da “SEO Dersleri Mehmet DUDU” şeklinde yapılan aramalar yalnızca “SEO Dersleri” şeklindeki aramalarda da yükseliş sağlayacaktır.

Ayrıca bu iki faktörün dışında domain yaşı da otoriteye katkı sağlamaktadır.

Bu dersimizde Teknik SEO faktörlerinden Domain Otoritesi konusunu inceledik. Sizin de eklemek ya da sormak istediğiniz bir şey varsa yorum kısmından yazabilirsiniz. Yoksa sitenizin yükselişini sürdürmesi için sonraki derslere bakabilirsiniz 🙂

SONRAKİ DERSLER:
Ders5: SEO İçin Keyword Domain Kullanılmalı mı?

1 Comment

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir